شستن تشک تخت در خانه یکی از مسائلی است که فکر بسیاری از بانوان را به خود جلب کرده است. معمولا افرادی که به دنبال شستن تشک تخت خواب هستند تصور می کنند که این کار بسیار سخت و حتی نشدنی است، اما ما در این مقاله روش هایی را به شما معرفی می کنیم که بتوانید به راحتی تشک تخت خواب خود را در خانه ضدعفونی و تمیز کنید؛ تا ذرات گرد و غبار و کثیفی هایی که ممکن است در اثر استفاده روی آن جمع شده باشد را از بین ببرید و به ناراحتی های پوستی مبتلا نشوید. اگر این سوال برای شما پیش می آید که با شستن تشک چگونه عمر تشک تخت را افزایش دهیم؟ باید گفت که درست و اصولی شستن تشک، باعث خرابی و کوتاه شدن عمر آن نمی شود.  

شستشوی تشک تخت در خانه

نحوه شستن تشک تخت خواب با تمیز کردن پارچه و لباس متفاوت است زیرا، پارچه ای که بر روی قسمت رویی تشک کشیده شده است را نمی توانید دربیاورید و آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید. شما باید تکنیک هایی که برای لکه بری سطح تشک تخت خواب کاربرد دارند را بیاموزید و یکی یکی آن ها را امتحان کنید.

راحت ترین روش شستن تشک تخت خواب در خانه، استفاده از خمیر جوش شیرین است. برای این کار، کمی آب و نمک را با جوش شیرین مخلوط کنید تا یک خمیر حاصل شود، سپس آن را روی لکه هایی که می بینید قرار بدهید و تا زمانی که خمیر خشک شود منتظر بمانید. این کار معمولا 30 دقیقه طول می کشد. پس از اینکه خمیر خشک شد آن را با استفاده از یک دستمال نخی که مرطوب شده است از سطح تشک رویال پاک کنید.

علاوه بر جوش شیرین می توانید از مواد زیر نیز برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید:

  • مایع ظرفشویی
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین به همراه یک الی دو قطره روغن اسطوخودوس

آیا تشک تخت خواب قابل شستشو است؟

تشک تخت خواب را نمی توانید به صورت مستقیم و مانند سایر لباس ها و پارچه ها بشویید اما روش هایی وجود دارد که لایه رویی آن را می توانید ضدعفونی و لکه گیری کنید.
معمولا به افراد توصیه می شود که برای تشک طبی تخت خود یک کاور تهیه کنند و هفته ای یک مرتبه آن را از تشک جدا کنند و بشویند. با این کار لایه زیری تشک مدت زمان بیشتری تمیز و پاکیزه باقی خواهد ماند. اولین مرحله روش شستن تشک تخت خواب این است که سطح آن را با جاروبرقی چندین بار جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار و آلودگی هایی که با جارو برقی از بین می روند از سطح آن جدا شوند.

شستن تشک تخت با اب

شستن تشک تخت خواب تنها با آب خالی روش مناسبی نیست؛ زیرا آب به تنهایی نمی تواند لکه ها، کثیفی ها و بوی بد را از بین ببرد و علاوه بر آن اگر به مقدار زیادی بر روی تشک اسپری شود خودش باعث به وجود آمدن لکه خواهد شد. از طرفی معمولا مواد ضدعفونی کننده باید با آب مخلوط شوند تا تاثیرگذار باشند. پس از پاک کردن تشک نیز باید صبر کنید تا رطوبت آن در هوای آزاد خشک شود درغیر اینصورت بوی نامطبوعی از رطوبت در آن باقی خواهد ماند.

نحوه شستشو تشک با بخارشوی

شستن تشک تخت با بخارشوی

یکی از روش های تمیز کردن تشک تخت از کثیفی ها و سیاهی هایی که بر روی آن وجود دارد استفاده از بخارشوی است. دقت کنید که شما زمانی می توانید از بخار شوی استفاده کنید که کثیفی ها، حاصل لکه خون و یا ادرار نباشد و تنها با بخار آب داغ قابل برطرف شدن باشد. همچنین شما می توانید پس از لکه بری کردن تشک به روش های مختلف و سپس جارو کردن سطح آن، از بخار شوی استفاده کنید تا تمام سطح آن با بخار آب داغ میکروب کشی شود.

شستن تشک تخت با شامپو فرش

شامپو فرش مخلوط شده با آب داغ یکی از بهترین محلول ها برای از بین بردن لکه ها و کثیفی های روی تشک تخت خواب است. زمانی که محلول آب و شامپو فرش را تهیه کردید باید آن را با یک برس مخصوص شستشو و یا یک اسفنج بر روی تشک بکشید. دقت کنید که نباید خود تشک با این روش خیس شود و تنها باید لایه رویی مرطوب شود. سپس باید آن را اندکی در هوای آزاد قرار دهید تا ماده حاصل عمل کند و کمی خشک شود. در نهایت باید با یک پارچه تمیز مرطوب شده با آب روی تشک را پاک کنید. معمولا در زمان خرید تشک نیز، روش شستشوی دوره این محصول به خریداران توصیه می شود.

بهترین روش برای شستن تشک تخت

بهترین روش برای شستن تشک تخت با توجه به لکه ای که روی آن به وجود آمده است با یکدیگر متفاوت است. اما اگر می خواهید تشک تخت خواب خود را در منزل بشویید می توانید از مواد زیر که با آب ترکیب شده اند استفاده کنید و کار ضدعفونی کردن را انجام دهید:

  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • آب اکسیژنه
  • شامپو فرش
  • وایتکس محلول در آب

هر کدام از روش های فوق را که استفاده کردید در نهایت فراموش نکنید که تشک را در مجاورت هوا و نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. درغیر اینصورت باکتری و میکروب در آن رشد می کند و حساسیت های پوستی و اگزما برای شما به وجود می آورد.

پاک کردن لکه ادرار از تشک

  • نحوه شستن تشک تخت از ادرار به این صورت است که ابتدا اگر هنوز رطوبت در آن وجود دارد سعی کنید با یک پارچه خشک، نم و رطوبت را بگیرید.
  • سپس مایع ظرفشویی را با آب ولرم مخلوط کنید و یک دستمال را به آن آغشته کنید.
  • هر چند مرتبه یک بار دستمال را کاملا بشویید تا پاک شود.
  • به جای مایع ظرفشویی می توانید از وایتکس محلول در آب و یا جوش شیرین نیز استفاده کنید.
  • برای از بین بردن بوی ادرار می توانید از مایع نرم کنند مخلوط در آب نیز استفاده کنید و به آرامی بر روی جای لکه که اکنون تمیز شده است بکشید.
  • حتما تشک تخت را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه خون از تشک

لکه خون به گونه ای است که باید در سریع ترین زمان ممکن از روی پارچه پاک شود در غیر اینصورت پاک کردن آن مخصوصا زمانی که بر روی تشک طبی فنری تخت باشد بسیار دشوار خواهد بود.

برای پاک کردن لکه خون، آب سرد و محلول مایع ظرفشویی نیاز است. در ابتدا باید یک پارچه تمیز را با آب سرد نم دار کنید و روی لکه بکشید تا جایی که لکه کم کم از بین برود. سپس مقداری مایع ظرفشویی را روی قسمت تمیز پارچه نم دار شده با آب سرد بریزید و دوباره روی لکه ماساژ دهید. دقت کنید که زیاد پارچه را روی سطح تشک فشار ندهید تا لکه به درون آن نفوذ کند. به جای مایع ظرفشویی می توانید از موارد زیر نیز استفاده کنید:

  • خمیر جوش شیرین با آب
  • خمیر جوش شیرین با وایتکس