بسیاری از افراد از بی خوابی رنج می برند و به دنبال راهکارهایی به منظور برطرف کردن این مشکل خود هستند. این افراد همیشه با این سوال ها مواجه هستند که شب قبل از خواب چه بخوریم، از چه نوع تشکی استفاده کنیم، چه بالشی زیر سر خود بگذاریم، به چه چیزهایی فکر کنیم و سوالاتی از این قبیل. در این متن بر روی این موضوع تمرکز می کنیم که قبل از خواب چه بخوریم.

چه چیزی قبل از خواب بخوریم؟

چگونه خواب راحت تری داشته باشیم؟ خوردن یک میان وعده یا نوشیدنی سبک قبل از خواب می تواند به برخی افراد کمک کند تا راحت تر بخوابند. با این حال، مهم است که از خوردن غذاهای سنگین یا تند خودداری کنید چرا که می توانند باعث سوء هاضمه یا مشکل در خواب شوند. در اینجا چند خوراکی و نوشیدنی وجود دارد که ممکن است برای خواب مفید باشد را ذکر می کنیم:

  • شیر گرم: شیر منبع خوبی از ملاتونین است، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می کند.
  • موز: موز نیز منبع خوبی از ملاتونین و همچنین پتاسیم است که می تواند به آرامش عضلات کمک کند.
  • دم کرده بابونه: بابونه گیاهی است که به دلیل خواص آرامش بخش آن شناخته شده است.
  • چای نعناع: نعناع گیاهی دیگر است که می تواند به آرامش هضم و ترویج خواب کمک کند.
  • بادام: بادام منبع خوبی از منیزیم است که می تواند به آرامش عضلات و بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • ماست: ماست منبع خوبی از کلسیم است که می تواند به آرامش عضلات و بهبود کیفیت خواب کمک کند. همچنین حاوی پروبیوتیک است که می تواند سلامت روده را تقویت کند که به نوبه خود می تواند بر خواب تأثیر بگذارد.
  • گردو: گردو منبع خوبی از ملاتونین، سروتونین و تریپتوفان است که همگی مواد شیمیایی مغز هستند که به خواب کمک می کنند. همچنین حاوی منیزیم است که می تواند به آرامش عضلات کمک کند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و تریپتوفان است که می تواند به تبدیل شدن به ملاتونین در بدن کمک کند.
  • گیلاس ترش: گیلاس ترش منبع طبیعی ملاتونین است. آنها همچنین حاوی آنتوسیانین هستند که نوعی آنتی اکسیدان است که ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • برنج قهوه ای: برنج قهوه ای منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده است که می تواند به افزایش سطح تریپتوفان در مغز کمک کند. همچنین حاوی منیزیم است که می تواند به آرامش عضلات کمک نماید.
  • جو دوسر: جو دوسر منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده و ملاتونین است. همچنین حاوی فیبر است که می تواند به هضم کمک کند و به شما احساس سیری و خواب آلودگی دهد.

مهم است توجه داشته باشید که همه به یک ماده غذایی واکنش یکسانی نشان نمی دهند، بنابراین ممکن است لازم باشد با غذاها و نوشیدنی های مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. همچنین باید از خوردن کافئین و الکل قبل از خواب خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند خواب را مختل کنند. البته در کنار استفاده یا عدم استفاده از این مواد غذایی، استفاده از یک بالش مناسب هم می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. بالش طبی بالشی است که به گونه ای طراحی شده اند که وضعیت سر و گردن شما را در طول خواب در وضعیت صحیح قرار دهند و از درد و ناراحتی جلوگیری کنند.

قبل از خواب چه بخوریم

قبل از خواب چه بخوریم تا خوابمان ببرد؟

در اینجا چند نکته کلی برای خوردن و نوشیدن قبل از خواب وجود دارد:

  • از خوردن غذاهای سنگین یا تند در عرض 3 ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • اگر گرسنه هستید، یک میان وعده سبک و سالم مانند میوه، ماست یا یک مشت آجیل بخورید.
  • از نوشیدن کافئین و الکل در عرض 4 ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • قبل از خواب یک نوشیدنی گرم مانند شیر گرم یا چای گیاهی بنوشید.
  • یک برنامه خواب منظم ایجاد کنید و هر شب در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید.
  • محیط خواب خود را آرام، تاریک و خنک نگه دارید.

اگر با وجود رعایت این نکات، هنوز در خواب مشکل دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث ایجاد مشکل در خواب شما شود.

قبل از خواب چه بخوریم تا راحت بخوابیم؟

تا اینجا در مورد غذاهای رایج برای خواب صحبت کردیم، اما گزینه های جالب دیگری هم وجود دارد که خیلی استفاده از آن ها رایج نیست. این موارد عبارتند از:

  • دانه چیا: این دانه های ریز سرشار از تریپتوفان و فیبر هستند. فیبر به هضم غذا کمک می کند و باعث احساس سیری و خواب آلودگی ملایم می شود. می توانید یک قاشق غذاخوری چیا را به اسموتی یا ماست قبل از خواب اضافه کنید.
  • آناناس: این میوه خوشمزه حاوی ملاتونین است، اما در سطوح کمی. با این حال، آنزیمی به نام Bromelain دارد که ممکن است به تجزیه پروتئین ها کمک کند و در نتیجه باعث آرامش عضلات و خواب بهتر شود.
  • کاهو رومی: این سبزی برگ دار حاوی ماده ای به نام لاکتوساریوم است که خاصیتی شبیه به تریاک دارد و گفته می شود اثر آرامش بخش ملایمی دارد. می توانید کاهو رومی را به صورت خام یا دم کرده مصرف کنید.
  • ماهی سالمون: این ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است که با بهبود خلق و خو و کاهش استرس مرتبط هستند. استرس کمتر می تواند منجر به خواب بهتر شود.
  • برنج سفید: برخلاف تصور، برنج سفید می تواند به خواب کمک کند زیرا باعث افزایش قند خون در کوتاه مدت می شود و بدن برای تنظیم آن انسولین ترشح می کند. این افزایش و کاهش ناگهانی قند خون ممکن است باعث خواب آلودگی شود.  با این حال، توجه داشته باشید که مصرف زیاد برنج سفید به دلیل شاخص گلیسمی بالا توصیه نمی شود.
برای آرامش قبل از خواب چه بخوریم

علاوه بر این موارد، خرید تشک مناسب برای داشتن خوابی راحت و آرام،  امری بسیار مهم است.  چند نکته کلیدی که باید در هنگام خرید تشک به آنها توجه کنید عبارتند از: نوع و جنس تشک، سایز و ابعاد تشک، سختی و نرمی تشک، کیفیت مواد و ساخت تشک، ویژگی های اضافی مانند لایه های اضافی پشتیبانی، سیستم های خنک کننده یا روکش های ضد آب، قیمت، برند، گارانتی، نظرات مشتریان و قابلیت تست

اگر بخواهیم یک تشک استاندارد و خوب را نام ببریم به نام تشک رویال می رسیم. این نوع تشک یکی از برندهای محبوب تشک در ایران است که به دلیل کیفیت بالا و تنوع مدل ها، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

نتیجه گیری

برای آرامش قبل از خواب چه بخوریم؟ این سوالی است که امروزه افراد زیادی با آن روبرو هستند. بهترین غذا برای خواب بهتر شما بستگی به عادات غذایی، نیازهای بدنتان و ترجیحات شخصی شما دارد. باید به بدن خود گوش بدهید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که چه غذاهایی به شما کمک می‌کند تا بهتر بخوابید و چه غذاهایی خواب شما را مختل می‌کند. همچنین باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی به طور کلی به سلامت خواب شما کمک می‌کند. بایستی از غذاهای فرآوری شده، پرچرب و پرشکر قبل از خواب خودداری کنید. این غذاها می‌توانند باعث سوء هاضمه، نفخ و مشکل در خواب بشوند. در کنار این موارد، استفاده از کالاهای خواب استاندارد هم به خواب شما کمک می کند. تشک طبی یکی از آن ها است. تشک طبی نوعی تشک است که به طور خاص برای حمایت از ستون فقرات و بهبود وضعیت خواب طراحی شده است.