خواب، از اساسی‌ترین نیازهای انسان است و در صورتی که نتواند به درستی نیازش را برطرف کند، مشکلات ذهنی و جسمی بسیاری خواهد داشت. برای داشتن خواب مناسب باید به دنبال یک تشک راحت برای خواب باشید. شما باید انواع تشک‌ها را بشناسید و بر اساس نوع خواب خود به سراغ تشک مناسب بروید.توجه داشته باشید که علاوه بر تشک به تاثیر بالش بر خواب راحت نیز توجه داشته باشید. نباید بر اساس سلیقه خود نسبت به گرفتن تشک برای خواب، اقدام کنید و باید با توجه به توصیه‌های پزشکی، تشک مناسب خود را بخرید. در ادامه همراه ما باشید تا با توجه به نحوه خوابیدنتان در طول شب، تشک مناسب خود را بشناسید.

تأثیر تشک در خواب راحت

جالب است که بدانید طبق گفته‌های یکی از پرفسورهای مشهور جهانی و متخصص خواب یعنی Erin Berman خواب، زمانی برای استراحت ماهیچه‌ها است. در واقع تنها زمانی که ماهیچه‌ها شانس استراحت بیشتر را دارند، وقت خواب است و در شرایطی که بر روی تشک مناسب یا سطح سفت بخوابید، ماهیچه‌هایتان در حالت انقباض قرار می‌گیرند. اگر دقت کنید، بیشتر زمان خواب خود را از این طرف به آن طرف غلت می‌زنید و تمام این غلط زدن‌ها و چرخیدن‌ها، یک دلیل بیشتر ندارند آن هم تشک نامناسبی است که بر روی آن می‌خوابید.

با توجه به اطلاعاتی که شرح داده شد، می‌توان گفت در صورتی که تشک نامناسبی داشته باشید، نمی‌توانید استراحت خوبی را تجربه کنید و همیشه خسته خواهید بود. در واقع تشک راحت برای خواب را نمی‌توان تشک خیلی نرم یا خیلی سفت دانست، تشکی را مناسب خواب افراد می‌دانند که سفتی و نرمی استانداردی دارد. باید بر اساس نوع خوابیدن خود، یک تشک مناسب را انتخاب کنید و تشک مناسب هرکس، متفاوت است. اما به طور کلی اگر خواب سریع و راحتی ندارید می توانید از مقالات چگونه خواب راحت تری داشته باشیم  و چگونه خواب سریع داشته باشیم کمک بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا تشک مناسب خود را بشناسید.

تشک راحت بر اساس خوابیدن - تاثیر تشک بر خواب راحت

تشک راحت براساس حالت خوابیدن هر شخص

برای این که خوابی سرشار از آرامش و راحتی را تجربه کنید، باید تشکی بخرید که با نحوه خواب شما سازگاری داشته باشد. مطمئن باشید هر نوع تشکی مناسب شما نیست و برای انتخاب جنس مناسب باید یک سری از شاخصه‌ها را متناسب با نوع خواب خود بدانید.

افرادی که به پشت می‌خوابند باید از چه نوع تشکی استفاده کنند؟

طبق گفته‌های پزشکان، افرادی که به پشت می‌خوابند بسیار خوش شانس هستند؛ زیرا کم‌ترین فشار بر  گردن و ستون فقرات آن‌ها در هنگام خواب وارد می‌شود. در واقع در این نوع خواب، بدن شما به گونه‌ای قرار گرفته است که گردن و ستون فقراتتان در حالت خنثی قرار دارند. طبق گفته‌های آماری، افراد بسیار کمی و حدوداً هشت درصد در جهان به این حالت می‌خوابند؛ به همین دلیل به این افراد خوش شانس می‌گویند.

تشک راحت برای خواب این افراد از نوع تشک فومی است. معمولاً پس از این که دست خود را بر روی این تشک‌ها بگذارید و فشار دهید، رد دستتان بر روی آن‌ها خواهد ماند. این تشک‌ها با تکنولوژی بسیار خاص خود بر اساس دما و شکل خواب شما تنظیم می‌شود و کاملاً به شکل بدنتان در می‌آید.

افرادی که روی شکم می‌خوابند باید از چه نوع تشکی استفاده کنند؟

خواب بر روی شکم، چندان مناسب نیست و برخلاف افرادی که به پشت می‌خوابند این افراد، خوش شانس نیستند. در واقع این افراد سخت‌ترین نوع خواب را دارند؛ زیرا بیشترین فشار به ستون فقرات و مهره‌های گردن آن‌ها وارد می‌شود.

خوابیدن به پشت، باعث تغیر انحنای طبیعی کمر می‌شود؛ بنابراین اگر جز این افراد هستید باید به فکر خرید تشک از نوع سفت باشید. در بین تشک‌های سفت فنری و فوم، بهتر است نوع فوم را انتخاب کنید؛ زیرا پیشرفته‌تر هستند. به طور کلی می‌توان گفت تشک‌های سفت و نیمه سفت فوم مناسب افرادی است که به پشت می‌خوابند؛ زیرا انحنای طبیعی ستون مهره‌ها را حفظ کرده و از کمر آن‌ها محافظت می‌کند.

افرادی که به بغل می‌خوابند باید از چه نوع تشکی استفاده کنند؟

اگر جز افرادی هستید که به بغل می‌خوابند، باید به سراغ تشک نرم‌تری بروید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که به بغل می‌خوابند در طول شب فشار بیشتری را بر روی یک طرف بدن خود وارد می‌کنند؛ به همین دلیل نیاز به تشک بسیار نرمی دارند. تشک لتکس، تشکی است که نرم بوده و مخصوص افرادی هست که به بغل می‌خوابند. در این تشک‌ها، فشار کمتری به بغل و پهلوهای این افراد وارد می‌شود؛ در نتیجه چرخش کمتری در طول شب انجام خواهد شد و این افراد، خواب راحت‌تری خواهند داشت.

افرادی که به صورت جنینی می‌خوابند باید از چه نوع تشکی استفاده کنند؟

تقریباً بیشتر افراد جهان به این صورت می‌خوابند و کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به صورت جنینی تابه‌حال نخوابیده باشد. خواب جنینی به سمت چپ، می‌تواند بهترین حالت برای این نحوه خوابیدن باشد و در زنان باردار، این شکل از خوابیدن به بهبود گردش خون آن‌ها کمک خواهد کرد.

اگر جز این افراد هستید تشک راحت برای خواب شما، یک تشک نرم است. سعی کنید در خواب به صورت جنینی، حلقه سفت و سنگینی نزنید یعنی بیش از حد جمع نشوید؛ زیرا تنفس برای دیافراگم سخت می‌شود و صبح همراه با درد از خواب پا می‌شوید. در افرادی که آرتروز مفاصل دارند، این مشکل بیشتر دیده می‌شود.

افرادی که تخت‌های دو نفره دارند باید از چه نوع تشکی استفاده کنند؟

مطمئناً بیشتر افراد متأهل به یک شکل نمی‌خوابند و انتخاب یک تشک مناسب برای این افراد، کار سختی است. اما طبق توصیه‌هایی که وجود دارد، استفاده از تشک نیمه سفت را برای زوج‌هایی که بر روی یک تخت می‌خوابند، مناسب می‌دانند. حال، اگر نوع خواب شما به گونه‌ای بود که به تشک بسیار نرم نیاز داشتید و از آن طرف همسرتان به تشک سفت، راه چاره چیست؟

طبق توصیه اکثر پزشکان، بهترین تشک راحت برای خواب این افراد، تشک با تکنولوژی ژل فوم است. این نوع تشک‌ها سازوکار بسیار جالبی دارند و به افراد این اجازه را می‌دهد که هر سطح از تشک را به گونه‌ای خاص تنظیم کنند که همه افراد به راحتی بخوابند.

چرا تشک بخریم؟ - تاثیر تشک بر خواب راحت

چرا تشک بخریم؟

برای این که به اهمیت خرید یک تشک مناسب برای خواب پی ببرید، بهترین کار این است که به  اهمیت خواب در زندگی خود بپردازید. خواب به اندازه و مناسب، باعث می‌شود که توانایی‌های افراد مانند صحبت کردن، تفکر خلاقانه، حافظه و به طور کلی توانایی‌های ادراکی افزایش یابد. در واقع خواب نقش بسزایی در رشد و بهبود مهارت‌های مغزی شما دارد؛ به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از تشک مناسب که باعث می‌شود به راحتی بخوابید، بهترین انتخاب زندگی شما است.

راهکار دیگری نیز برای فهمیدن تأثیر و مزایا خواب مفید وجود دارد، آن هم بررسی مضرات کم خوابی است که به شما نشان می‌دهد باید به دنبال تشک راحت برای خواب خود باشید. مطمئناً شما هم یک روز را با کم خوابی و بی خوابی گذرانده‌اید، در طول آن روز احتمالاً آدمی فراموش‌کار، کج خلق و زود رنج بوده‌اید. در واقع خواب، ارتباط مستقیمی با توانایی‌های مغزی دارد و کم خوابی بر روی این توانایی‌ها و اخلاقیات فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

به غیر از این که توانایی‌های مغزی شما با کم خوابی کاهش پیدا می‌کند، توانایی‌های بدنی شما نیز مانند سرحالی و سالمی به کوفتگی و بدن درد تبدیل می‌شوند. کم خوابی در طولانی مدت بر روی بخش‌هایی از مغز شما مانند حافظه، کنترل مهارت‌های زبانی، احساس گذشت زمان و برنامه ریزی تأثیر منفی می‌گذارد.

انواع تشک طبی مناسب برای خواب

تشک طبی دارای انواع مختلفی است و دلیل این تنوع به مواد به کار رفته در تشک و نوع ساخت آن‌ها برمی گردد. با این که کیفیت و قیمت تشک‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما عامل اصلی در انتخاب تشک مناسب، نوع خواب در نظر گرفته می‌شود. اگر مشکل کمر درد دارید، بهتر است از تشک مناسب کمر درد استفاده کنید یا اگر مشکل گودی کمر دارید، بهترین تشک برای گودی کمر بهترین گزینه برای شما خواهد بود. به طور کلی برای انتخاب تشک مناسب باید به سلامت بدن و نوع خوابتان نگاه کنید و آن‌ها را در نظر بگیرید. تشک‌های طبی دارای پنج دسته مختلف هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تشک‌های فنری

تشک‌های فنری که بسیاری از افراد با آن‌ها آشنا هستند جز اولین تشک‌های تخت محسوب می‌شوند که دارای دو نوع منفصل و متصل هستند. تشک‌های فنری متصل خیلی زود از بازار کنار رفتند؛ زیرا ایرادات بسیاری مانند سروصدا و لرزش در هنگام جابه‌جایی جز مشکلات آن‌ها بود. این مشکلات در تشک‌های فنری منفصل، برطرف شدند و سروصدا لرزش در هنگام جابه‌جایی به حداقل رسیده است. فنرهای تشک‌های منفصل در قسمتی به نام پاکت قرار گرفته‌اند و این فناوری باعث شده هر فنر به صورت مجزا کار کند.

تشک مموری فوم

اگر به دنبال یک تشک راحت برای خواب هستید، تشک مموری فوم می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. در واقع از فوم این تشک‌ها ابتدا برای فضانوردان استفاده کردند و پس از این که  متوجه نرمی آن شدند، این فوم در صنعت تشک نیز به کار گرفته شد. مموری فوم که به آن فوم حافظه دار نیز می‌گویند از فوم ویسکو الاستیسیته یا همان پلی‌یورتان ساخته شده است. 

این تشک‌ها یک تکنولوژی پیشرفته به حساب می‌آیند؛ زیرا  نسبت به دما و فشار حساس هستند و زمانی که بر روی آن‌ها می‌خوابید، کاملاً شکل بدن شما را به خود می‌گیرند. ویژگی گفته شده در این تشک‌ها، خوابی آرام و لذت بخش را برایتان فراهم می‌کند و از طرفی لرزش و سرو صدا را در اثر جابه‌جایی به صفر رسانده‌اند.

تشک طبی فوم

دسته تشک‌های طبی فوم دارای انواع مختلفی مانند فوم لتکس، فوم ژل، فوم جامد و فوم پلی‌یورتان در وزن‌ها و ضخامت‌های متفاوت هستند. این فوم به صورت یکنواخت در سطح تشک پخش شده است و سطحی نرم و لطیف را برای خوابتان محیا می‌کند. این تشک‌ها مناسب افرادی هستند که دچار کمر درد شده‌اند و پزشکان این تشک‌ها را به این افراد توصیه می‌کنند. از نظر لرزش و صدا هنگام جابه‌جایی، تشک‌های طبی فوم نیز عملکرد بسیار خوبی دارند.

تشک طبی لتکس

اگر دوست دار محیط زیست هستید، خرید این تشک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی از مرغوب‌ترین جنس‌ها در تهیه تشک، لتکس است که از صمغ درخت کائوچو به دست می‌آید. در واقع به دلیل ساخت لتکس از صمغ درخت، آن را گزینه خوبی در هنگام بازیافت می‌بینند. تشک‌های لتکس مانند مموری فوم نیز حالت بدن شما را به خود می‌گیرند، البته که مموری فوم کمی دیرتر به حالت قبلی خود بر می‌گردد. این تشک‌ها به خوبی از ستون فقرات و شانه‌های شما محافظت می‌کنند. اگر از دردهای عضلانی رنج می‌برید، طبق توصیه پزشکان حتماً از این تشک‌ها برای خود بخرید.

تشک طبی هیبریدی

اگر به دنبال تشک راحت هستید تشک‌های پیشرفته طبی هیبریدی، گزینه‌های بسیار خوبی به نظر می‌آیند. این تشک‌ها، ترکیبی از سیستم فنری داخلی همراه با لایه‌های لاتکس یا مموری فوم و چند سیستم پشتیبان است. در واقع این تشک‌ها، تجربه خواب روی تشک فن دار و مموری فوم را با هم قاطی می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با انواع تشک راحت برای خواب با توجه به نحوه خوابیدن افراد، اطلاعاتی را بازگو کردیم. همچنین در رابطه با تأثیر تشک بر روی خواب و تأثیر خواب بر روی عملکرد انسان، اطلاعاتی بازگو شد. شما می‌توانید با توجه به انواع تشک‌های طبی که گفته شده است و نوع خواب خود، یکی از آن‌ها را برای داشتن یک خواب مناسب، انتخاب کنید و بخرید.