در این مقاله قصد داریم به تاثیر بالش بر گردن درد بپردازیم. فردی که از گردن درد رنج می ‌برد، در کارهای روزمره خود دچار مشکلات زیادی خواهد شد. کارهایی مانند رانندگی کردن و ورزش کردن و خوابیدن، تحت تاثیر گردن درد قرار خواهند گرفت. حتی در صورتی که گردن درد فرد شدیدتر باشد، پیاده ‌روی ساده و نشستن و تلویزیون تماشا کردن هم برای او دردآور خواهد بود. موارد زیادی باعث بروز گردن درد و یا باعث تشدید آن می ‌شود. یکی از آن ها انتخاب بالش نامناسب در هنگام خوابیدن است  که در این مقاله بر روی آن تمرکز داریم. اگر مشکل دیسک گردن دارید و از آن رنج می برید می توانید از بالش مناسب دیسک گردن استفاده کنید.

تاثیر بالش بر گردن درد چیست؟

نگاه بسیاری از افراد به بالش، اشتباه است. در واقع بسیاری از افراد فکر می ‌کنند که همین که یک چیز نرمی زیر سر خود بگذارند، کافی است. این فکر، اشتباه است و شما در هنگام خرید و انتخاب بالش، بایستی بیش از هر چیز به سلامت گردن خود فکر کنید. بعضی از بالش ‌ها در ظاهر، راحت ‌تر و نرم ‌تر از بالش ‌های دیگر هستند ولی در عمل به گردن شما آسیب می ‌رسانند. باید به این نکته دقت کنید که بالش، وظیفه پشتیبانی صحیح از گردن شما را بر عهده دارد و اگر این کار را به خوبی انجام ندهد، شما با گردن درد مواجه خواهید شد.

تاثیر بالش بر گردن درد

ویژگی های بالش خوب برای جلوگیری از گردن درد

بالش خوب بالشی است که در وهله اول، باعث شود شما راحت باشید و اذیت نشوید. در وهله بعدی بالش خوب بالشی است که سلامتی شما را تضمین کند. در واقع بالش نباید اجازه دهد به گردن شما فشاری وارد شود. در صورتی که در هنگام خواب بر روی گردن شما فشاری وارد شود، گردش خون شما به درستی صورت نخواهد پذیرفت. با انتخاب بالش صحیح می‌ توانید گردش خون خود را سالم و طبیعی کنید. انتخاب بالش مناسب تنها از گردن درد جلوگیری نمی ‌کند بلکه باعث راحت‌ تر خوابیدن شما هم خواهد شد.

نکات لازم در هنگام خرید بالش برای جلوگیری از گردن درد

در صورتی که قصد خرید بالش را دارید، قبل از هر چیزی بایستی یک فروشگاه خوب را برای این کار انتخاب کنید. بعضی ‌ها عادت دارند که بر روی کمر خود می ‌خوابند. بعضی ها بر روی پهلو و بعضی ها هم بر روی شکم خود می‌ خوابند. هر کدام از این دسته افراد، نیاز به بالش خاصی دارند تا گردن آن ها به مرور زمان دچار درد نشود. لازم به ذکر است شما باید در انتخاب بالش و تشک توجه کنید چرا که تاثیر تشک بر خواب راحت و حتی تاثیر خواب بر سلامت روان بسیار زیاد است. در ادامه افراد با مدل های مختلف خوابیدن را بررسی می‌ کنیم و بالش مناسب برای آن ها را ذکر می کنیم.

تاثیر بالش بر درد گردن

بالش مناسب برای افرادی که به پهلو می خوابند

در صورتی که شما از افرادی هستید که به پهلوی خود می ‌خوابید، بهتر است از بالش ‌های بلند استفاده کنید تا به مرور زمان، دچار گردن درد نشوید. استفاده از بالش ‌های بلند به بدن شما کمک می ‌کنند که سر و گردن با شانه ‌ها در یک راستا قرار بگیرند. همان طور که در زمان ایستادن، ستون فقرات شما با گردن و با سر شما در یک راستا قرار می ‌گیرد، در هنگام خوابیدن به پهلو هم این اتفاق باید بیفتد. وگرنه در صورت وارد شدن فشار بیش از حد به یک قسمت از کمر و یا گردن، گردش خون طبیعی شما دچار اختلال خواهد شد.

این موضوع هم در نهایت اسپاسم عضلانی را در پی دارد. برای جلوگیری از وارد شدن بیش از حد فشار به کمر، در کنار انتخاب بالشت مناسب، توجه به تشک نیز اهمیت ویژه ای دارد. تشک رویال، از جمله کالاهای خواب طبی مناسب برای افرادی است که مبتلا به کمردرد هستند.

بالش مناسب برای افرادی که بر روی کمر خود می خوابند

در صورتی که شما از آن دسته افرادی هستید که بر روی کمر خود می ‌خوابید به شما توصیه می‌ کنیم از بالش کوتاهی استفاده کنید. این بالش کوتاه از گردن شما پشتیبانی خواهد کرد. به بیان ساده ‌تر، استفاده از این بالش کوتاه باعث می ‌شود که سر و نخاع شما در یک راستا قرار بگیرند. در صورتی که از بالش بلند استفاده کنید سر شما از سطح بدنتان بالاتر قرار خواهد گرفت.

بالش مناسب برای افرادی که بر روی شکم می خوابند

در صورتی که عادت دارید بر روی شکم خود بخوابید یا به اصطلاح عامیانه ‌تر، دمر بخوابید به شما توصیه می‌ کنیم که از یک بالش صاف استفاده کنید. این کار باعث می‌ شود که در هنگام خواب، فشار کم تری به کمر شما وارد شود.

تاثیرات بالش بر درد گردن

تاثیر جنس بالش بر گردن درد

جنس بالش هم بر گردن درد تاثیر دارد. می دانید که در بالش‌ ها از پرکننده‌های متنوعی استفاده می ‌شود. بعضی از انواع پرکننده‌ها از سر و گردن شما پشتیبانی بهتری به عمل می ‌آورند. در ادامه این بحث، انواع جنس بالش ‌ها را بررسی می ‌کنیم و تاثیر آن ها را بر گردن درد توضیح می دهیم. 

1. بالش هوشمند

بالش هوشمند به بالش‌ هایی گفته می ‌شود که به شکل سر و گردن افراد در می ‌آیند. همین امر باعث می ‌شود که  پشتیبانی بسیار خوبی از گردن او فراهم شود و فرد در هنگام خواب، احساس راحتی زیادی کند. در نتیجه استفاده از این نوع بالش در نهایت باعث کم تر شدن گردن درد خواهد شد.

2. بالش لاتکس

این نوع بالش‌ ها همانند بالش‌ های هوشمند برای گردن درد مناسب هستند و پشتیبانی خوبی از گردن فرد در هنگام خواب فراهم می ‌آورند. با این وجود این نوع بالش ‌ها دارای یک نوع اشکال جدی هستند و آن هم این است که بعد از گذشت مدت زمان نه چندان زیادی فشرده می ‌شوند و دیگر کیفیت سابق را نخواهند داشت.

3. بالش پر

این نوع بالش‌ ها هم یک گزینه بسیار مناسب برای جلوگیری از گردن درد و کم تر کردن آن هستند. ویژگی بسیار مثبت این نوع بالش‌ ها نرم بودن آن ها است و این که امکان استفاده از آن ها برای مدت ‌های طولانی هم وجود دارد. در واقع پس از گذشت مدت زمان زیادی هم این نوع بالش ها کیفیت خود را از دست نمی‌ دهند. این نوع بالش ها هم مانند بالش ‌های هوشمند به مرور زمان به شکل سر و گردن فرد در می ‌آیند.

با این وجود دو عیب این بالش‌ ها باعث می ‌شود که میزان استفاده از آن ها خیلی زیاد نباشد. اولاً این نوع بالش ‌ها قیمت بالایی دارند و ثانیاً بعضی از افراد به پر حساسیت دارند و نمی ‌توانند از این نوع بالش ها استفاده کنند. 

4. بالش با الیاف مصنوعی

بعضی از انواع بالش‌ توسط پرکننده ‌های مصنوعی و یا همان پلی استرها پر می ‌شود. به این نوع بالش بالش با الیاف مصنوعی گفته می ‌شود. آن دسته از افرادی که خوابیدن آن ها شکل مشخصی ندارد بهتر است از این نوع بالش ها استفاده  کنند. این نوع بالش ‌ها هم یک عیب دارند و آن هم از دست دادن کیفیت، به مرور زمان است. در صورتی که این نوع بالش را خریداری کرده‌ اید، حتماً پس از مدتی آن را تعویض کنید.

5. بالش میکرو فایبر

این نوع بالش ‌ها وزن سبکی دارند و استفاده از آن ها باعث می ‌شود که فرد احساس آرامش و راحتی کند. موادی که در این بالش پر می ‌شوند، همان الیاف مصنوعی است ولی به دلیل وزن سبک ‌تر بالش میکرو فایبر، قیمت آن بیشتر از بالش با الیاف مصنوعی است. 

تاثیرات بالش بر گردن درد

انواع بالش طبی برای گردن درد

همان طور که گفته شد، گردن درد یکی از مشکلات آزاردهنده برای افراد است که بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر می گذارد. استفاده از بالش نامناسب یکی از دلایل اصلی گردن درد است. بالش طبی نوعی به طور خاص برای حمایت از سر و گردن در حین خواب طراحی و ساخته شده است و می‌تواند به کاهش درد و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

بالش‌های طبی در انواع مختلفی با اشکال، اندازه‌ها و مواد مختلف موجود هستند که بالش‌ فوم مموری، بالش‌ پروانه‌ای، بالش‌ لاتکس نمونه ای از بالش های مناسب گردن درد است.

مزایای استفاده از بالش طبی

استفاده از بالش طبی می‌تواند مزایای متعددی برای سلامتی شما داشته باشد، از جمله:

  • کاهش درد گردن
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش سر درد
  • بهبود تنفس
  • کاهش درد شانه

نکاتی برای استفاده از بالش طبی

  • به بدنتان زمان دهید تا به بالش جدید عادت کند، چند شب طول می‌کشد.
  • اگر با استفاده از بالش جدید احساس ناراحتی می‌کنید، ارتفاع یا موقعیت آن را تنظیم کنید.
  • بالش خود را هر 1 تا 2 سال یکبار تعویض کنید.

نتیجه گیری

تاثیر بالش بر گردن درد بسیار زیاد است. به نحوی که می توانیم ادعا کنیم دلیل بسیاری از گردن دردها استفاده از بالش های غیر استاندارد است. توجه داشته باشید که نحوه صحیح گذاشتن بالش زیر سر نیز نکته ی مهمی است که باید آن را در نظر گرفت. در واقع تاثیر بالش بر خواب راحت و سلامتی گردن اثبات شده است.