برخی از افراد تصور می کنند تنها وظیفه بالش مناسب، هدیه دادن یک خواب راحت به فرد است؛ درصورتی که بالش مناسب برای خواب، باید از تمام اندام های شما، به خصوص، سر و گردن، ستون فقرات و شانه ها نیز حفاظت کند. بالش مناسب خوابیدن، سبب می شود، اندام های بالاتنه شما در یک راستا قرار بگیرند و فشاری که به بدن شما وارد می شود، متعادل شود؛ از همین جهت، هر فرد متناسب با وضعیت بدن، قوس ها و شکل بدن خود، نیاز به بالش منحصر به فرد دارد.

انتخاب بالش مناسب

معیارهای انتخاب بالش مناسب از فردی به فرد دیگر با یکدیگر متفاوت است. همچنین افرادی که دارای مشکلات متفاوتی در ستون فقرات خود هستند باید به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا بسیاری از فعالیت ها و حالات خلقی یک فرد در طول روز متاثر از وضعیت بدن او در طی خواب است و این موضوع تاثیر خواب بر سلامت روان را نشان می دهد. هر فردی با خواب راحت می تواند بسیاری از چالش های عصبی و جسمانی که به صورت روزانه با آن ها روبرو می شود را با آرامش پشت سر بگذارد.

متریالی که در بالش مناسب خوابیدن وجود دارد، باید به نحوی باشد که نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت؛ هرچند بالش هایی که سفت تر هستند از نوع نرم تر آن ها می توانند حفاظت بیشتری را از اندام ها به عمل بیاورند. این موضوع برای تشکی که فرد استفاده می کند نیز صادق است. تشک های طبی مانند تشک رویال، درجه ای از سفتی را به همراه دارند که پزشکان آن را برای خواب تایید می کنند.

اگر بخواهید به صورت شخصی، بالش مناسب برای خوابیدن را انتخاب کنید، بهتر است از هر بالشی که می خواهید، به مدت یک هفته استفاده کنید. وضعیت بدن شما پس از بیدار شدن و تجربه خواب شما، در این مدت می تواند کمک زیادی در انتخاب بالش مناسب داشته باشد.

 

بالش مناسب برای خواب

نحوه انتخاب بالش مناسب

برای انتخاب بالش مناسب برای خواب به معیارهای زیر اهمیت بدهید.

  • توجه به قوس گردن: در حالت ایستاده برای اینکه وزن سر، حفظ شود، گردن انسان به سمت جلو قوس پیدا می کند؛ وجود این قوس در هنگام خواب نیز دارای اهمیت است. بالش مناسب خوابیدن، این قوس را هنگام خواب، حفظ می کند. البته تاثیر تشک بر دیسک گردن نیز قابل چشم پوشی نیست. در کنار یک بالش مناسب که از گردن فرد محافظت می کند باید به تشکی که او برای خوابیدن روی آن دراز می کشد نیز توجه ویژه ای شود.
  • توجه به ارتفاع بالش: بلند بودن ارتفاع بالش، با توجه به پوزیشن خواب فرد، باعث کشیده شدن گردن به سمت جلو و یا پهلو می شود، این کشیدگی باعث فشار به گردن و یا شانه ها می شود. در این حالت با توجه به اینکه مسیر تنفس فرد به دلیل تنگ شدن نای مسدود می شود، شروع به خر و پف می کند و در نهایت نمی تواند خواب راحتی را تجربه نماید.
  • افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، باید بالشی متفاوت با افرادی که به پشت می خوابند، انتخاب کنند. هنگام خوابیدن به پشت باید از اندام های سر و گردن، شانه ها و ستون فقرات، حفاظت بیشتری به عمل بیاید درنتیجه، ارتفاع بالش در این حالت باید کم تر از ارتفاع بالش افرادی باشد که به پهلو می خوابند.
  • اگر جز افرادی هستید که به پهلو می خوابید، شما به جز بالشی که زیر سر قرار می دهید، به بالشی نیز نیاز دارید که آن را بین زانوهای خود قرار دهید. این کار سبب می شود قوس کمر شما صاف شود و از فشارهایی که به مفصل های پشت ستون فقرات شما وارد می شود، کاسته شود.
  • انتخاب بالش مناسب برای خوابیدن روی شکم نیز پروسه متفاوتی دارد. هرچند این نوع پوزیشن برای خوابیدن، توسط پزشکان توصیه نمی شود، اما به هرجهت با انتخاب بالش مناسب می توانید تا حدودی این مشکل را رفع کنید. شما باید از بالشی با ارتفاع بسیار کم استفاده کنید یا اینکه بدون بالش بخوابید. همچنین باید از یک بالش مسطح زیر شکم و یا لگن خود استفاده کنید تا بتوانید حفاظت بیشتری از کمر به عمل آورید. تاثیر بالش بر خواب راحت، موضوعی نیست که بتوانید به راحتی از آن عبور کنید و باید متناسب با روشی که راحت ترین نوع خواب را تجربه می کنید، بالش خود را انتخاب نمایید.

انواع بالش

وقتی صحبت از انواع بالش می شود، بیشتر توجه ها به سمت متریالی که قرار است داخل بالش را پر کند، معطوف می شود. برخی از معمول ترین این متریال ها:

  • لاتکس
  • مموری فوم
  • پوسته گندم سیاه
  • آب
  • پشم شیشه یا پلی استر

پس از مواد پر کننده داخل بالش مناسب برای خواب، شکل بالش نیز دیگر موضوعی است که می توانید با توجه به آن انواع بالش را انتخاب کنید. که عبارتند از:

  • بالش گوه ای: این نوع بالش برای افرادی با درد کمر مزمن مناسب است. همچنین افرادی که جراحی کمر را انجام داده اند نیز بهتر است از آن استفاده نمایند.
  • بالش مسافرتی: این بالش ها دارای شکل یو انگلیسی هستند. بالش مناسب خوابیدن افرادی که قصد استراحت در طول سفر در حالت نشسته را دارند، بالش های مسافرتی هستند زیرا از خم شدن سر فرد به اطراف جلوگیری می کنند.
  • بالش ارتوپدی: بالش مناسب برای خوابیدن افرادی که دارای مشکلات ستون فقرات گردنی هستند، بالش های ارتوپدی می باشد. برای کم کردن تاثیر بالش بر گردن درد، بهتر است از این نوع بالش استفاده شود. این محصولات از نظر ظاهری دارای زاویه هستند. برای مثال برخی از قسمت های آن مانند بخش هایی که زیر سر قرار می گیرد فرو رفتگی بیشتری نسبت به بخشی که زیر گردن قرار می گیرد دارد.

سایز بالش استاندارد

برای انتخاب سایز درست بالش مناسب خوابیدن، در درجه اول، به اندازه و فرم بدن خود توجه نمایید. اما اگر بخواهیم یک قانون کلی برای این موضوع عنوان کنیم، باید بگوییم که یک بالش مناسب، باید دارای ارتفاع 10 الی 15 سانتی متر از سطح زمین باشد. خرید بالش طبی با توجه به مشکلاتی که با آن ها مواجه هستید مانند دیسک گردن، مشکلات ستون فقرات و … به شما کمک می کند که سایز استانداری از بالش را تجربه نمایید و در جهت بهبود مشکلات خود گام بردارید.

نتیجه گیری

بالش مناسب برای خوابیدن، در هر فردی با توجه به نحوه خوابیدن و یا پوزیشن خواب او و مشکلاتی که در اندام های مختلف دارد، با یکدیگر متفاوت است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دچار دیسک گردن هستید بهتر است از بالش مناسب دیسک گردن استفاده کنید. اما این نکته را توجه کنید که باید نحوه صحیح گذاشتن بالش زیر سر را نیز بدانید. انتخاب بالش های بیش از حد سفت و یا خیلی نرم تنها معیارهای انتخاب بالش مناسب نیست و مواردی مانند سایز، شکل و متریالی که در این محصولات به کار می روند نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.